این کتاب شامل ده بخش با عنوان های «اخلاق»، «اندیشه امام و رهبری»، «انقلاب اسلامی»، «تاریخ غربشناسی»، «فرق و ادیان»، «کلام اسلامی»، «متون دینی»، «مهدویت»، «هنر» و «ادب» می باشد.
مولف در مقدمه کتاب درباره انگیزه تالیف کتاب چنین مینویسد:
در میان عناصر و عوامل بیرونی اثرگذار در تربیت، «مربی» یکی از عناصر اصلی به شمار میآید؛ عنصری که برای موفقیت در تربیت نهتنها نیازمند دانشها و مهارتهایی است، که حتی ویژگیها و شخصیت وی و شایستگیها و فرهنگش، بر میزان این موفقیت اثر میگذارند. فردی که به ضرورت تربیت پی برده است، هنگامی میتواند داعیهدار حرکت در مسیر تربیت اسلامی باشد و خود را مربی بداند که علاوه بر آگاهی از نظام تربیتی اسلام در سایر نظامها و علوم مرتبط دیگر (تاریخ، سیاست، فرهنگ، هنر و…) آگاهی و معرفت کافی داشته باشد.
در پشت جلد کتاب چنین می خوانیم:
مخاطبان اصلی مجموعه «تربیت با کتاب»، مربیان و والدین هستند که بارها در کلاسهای تربیتی و یا جلسههای مشاوره، از اساتید و مشاوران خواستهاند تا کتابی سودمند برای مطالعه خود یا فرزندانشان به آنها معرفی کنند؛ اما معمولاً پاسخی درخور و قانع کننده نگرفتهاند. در شرایط کنونی، معرفی کتابهای خوبی که پاسخ گوی نیاز تربیتی والدین و مربیان باشند، کار سادهای نیست و دشوارتر از معرفی چنین کتابی به این دو گروه، پیشنهاد کتابهای جذاب و البته ارزشمند به نوجوانها است.
لازم به یادآوری است مجموعه «تربیت با کتاب» در قالب ۵جلد با عناوین کتابخانه تربیتی مربیان(جلد اول)، کتابخانه معرفتی مربیان(جلد دوم)، کتابخانه والدین(جلد سوم)، کتابخانه نوجوان(جلد چهارم) و رمانتیک(جلد پنجم) آماده چاپ شده است.