برای دستیابی به اهداف تربیتی در مجموعههای تربیتمحور، ابزارهای مختلفی هست که برنامههای تربیتی، جایگاه ویژهای در میان آنها دارند. از آسیبهای اساسی این مجموعهها درزمینهٔ برنامهسازی تربیتی، بیتوجهی به تفکیک «محتوا» از «قالب» و نادیده گرفتن تفاوت «قالب» با «برنامه» است. مجموعهٔ «قالبهای برنامهسازی تربیتی»، برای کمک به مسئولان و برنامهسازان مجموعههای تربیتی، و نیز مربیان و برگزارکنندگانی نوشته شده است که برنامههای تربیتی را اجرا میکنند.
در این کتاب، خواننده پس از آشنایی با چیستیِ «کارگاه هنری»، ظرفیتهای این قالب را برای تحقق اهداف تربیتی میشناسد. بهاینترتیب، او چراییِ کاربرد فراوان این قالب را در مجموعههای تربیتمحور درک میکند. بخش مهمی از کتاب، آموزش چگونگیِ طراحی و اجرای برنامهٔ تربیتی با استفاده از این قالب است. در این بخش، خواننده با ظرافتهای دستیابی به اهداف تربیتی در بستر این برنامه آشنا میشود.